الگوی غذایی نامنظم به دیابت نوع 2 منجر می شود

22 ژوئن 2016- الگوی غذا خوردن نامنظم می تواند به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، فشارخون بالا و چاقی منجر شود. این یافته ها با بازنگری مطالعات قبلی در مورد الگوهای غذایی مختلف بدست آمد.

 مرور مقالات توسط محققان کالج کینگ لندن دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه Surreyومرکز تحقیقات نستله انجام گردید و دو مقاله ی حاصل از این بازنگری در مجله ی Proceedings of the NutritionSocietyمنتشر شد.

محققان می گویند خوردن غذا در زمانهای مختلف می تواند  بر ساعت درونی بدن با ریتم سیرکادین تأثیر گذارد، ریتم سیرکادین که یک سیکل 24 ساعته است توسط چرخه ی تاریکی و نور تنظیم می شود و می تواند بر مصرف مواد غذایی ما تأثیر گذارد.

مطالعات نشان داده است کارگران شیفتی درمعرض خطر بالاتری از مجموعه ای از بیماریها از جمله سرطان، بیماریهای قلبی عروقی وسندرم متابولیک هستند که ارتباط نزدیکی با دیابت نوع 2 دارد.

بیش از 80 درصد از افراد ساکن در مرکز اروپا تحت تأثیر جت لگ اجتماعی می باشند. این پدیده زمانی رخ می دهد که افراد بر اساس ساعت و قرارهای اجتماعی خود زندگی(خواب، خوراک و استراخت) می کنند تا ساعت درونی بدنشان .

شواهد نشان می دهد بین نظم در خوردن غذا و آنچه برای خوردن انتخاب می کنیم، ارتباطی وجود دارد .

برخی از رژیم ها که با وعده های غذایی کوچک و مکرر برنامه ریزی شده اند به کنترل و کاهش اشتها  و وزن افراد کمک می کنند. برخی از مطالعات نشان داده اند که بین چاقی و افزایش مصرف وعده های غذایی روزانه ارتباطی وجود دارد. الگوهای خوردن غذا در سراسر جهان با تمرکز بر وعده ی غذایی نهار در نواحی مدیترانه و فرانسه با یکدیگر متفاوت هستند.

همچنین تصور می شود حتی فردی که با او غذا می خوریم می تواند بر سلامت ما تأثیر گذارد. این موضوع از روش سنتی غذا خوردن با افراد خانواده و در یک الگوی غذایی سه وعده ای  روزانه ی منظم  حمایت می کند.

 درحالیکه در انگلستان راحتی و گزینه های موجود، تعیین کننده ی تصمیم گیری در مورد غذا و رژیم غذایی است که به نظر می رسد بیشتر به مصرف تنقلات و حذف وعده های غذایی مردم را تشویق می کند.

تحقیقات بیشتر، اهمیت دریافت انرژی از شب تا صبح را نشان داده است. خوردن وعده ی شبانه  احتمالاً بر نمایه ی توده ی بدنی به طرق مختلف بسته به اینکه آیا فرد به طور منظم صبحانه می خورد یا نه، تأثیر می گذارد.

 نویسندگان مقاله می گویند مردم باید وعده های غذایی کمتری را در روز مصرف کنند اما اگر کاهش کالری مصرفی مد نظرشان نباشد، کاهش تعداد وعده های غذایی احتمالاً به آنها در کسب مزایای اصلی سلامت، کمکی نخواهد کرد.

 دکتر Gerda Potمیگوید: بنظر می رسد این گفته تا حدی صحیح است که صبحانه ی خود را مانند  پادشاه ،ناهارتان را مانند شاهزاده و شامتان را مانند گدایان صرف کنید با این حال، در این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

 محققان خواستار انجام تحقیقات بیشتر به منظور بررسی تأثیر chrono-nutritionبر سلامت عمومی شدند، این تحقیقات شامل مطالعات تغذیه ای و بررسی تأثیرات آن بر فرایندهای متابولیکی و بر سلامت عموم مردم است.

این یافته ها نشان می دهد  که دستورالعمل های تغذیه ای ملی که همواره  بر آنچه می خوریم، تمرکز دارند، باید تغییر یافته و با توجه بیشتر بر زمان  خوردن  غذا مجدداً نگاشته شوند.

دکتر POTمی گوید: در حالیکه امروزه اطلاعات بیشتری در مورد آنچه باید بخوریم در دست داریم اما همچنان این سوال پاسخ داده نشده باقی است که کدامیک از وعده های غذایی باید  تأمین  کننده ی بیشترین  انرژی برای بدن ما باشد؟

 اگرچه شواهد نشان می دهد دریافت کالری بیشتر در اواخر شب با چاقی همراه است ما هنوز نمی دانیم  آیا انرژی دریافتی ما باید در سراسر روز به اندازه ی مساوی تقسیم و توزیع شود یا اینکه صبحانه باید بزرگترین سهم انرژی را داشته و پس از آن ناهار و در رتبه ی آخر شام قرار گیرد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jun/irregular-eating-patterns-could-lead-to-type-2-diabetes-92058673.html